دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴

شایسته تقدیر«جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» مطرح کرد؛

افزایش انگیزه کتابداران خلاق برای دیده شدن

فهيمه لطفعلي (3).jpeg

فهیمه لطفعلی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان ضمتن تشریح طرح «تاسیس خانه هلال» در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» را اقدامی ارزشمند و انگیزشی برای بروز توانایی های کتابداران خلاق دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فهیمه لطفعلی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان استان مرکزی که با ارائه طرح «تاسیس خانه هلال» به «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» به عنوان طرح شایسته تقدیر این مسابقه معرفی شده، طی گفتگویی به تشریح طرح‌ خود پرداخت.

فهیمه لطفعلی با اشاره به سابقه فعالیت خود در کتابخانه‌های عمومی گفت: من از ۱۳۹۰ از طریق آزمون استخدامی جذب نهاد کتابخانه‌های عمومی شدم و به مدت ۲ سال کتابدار کتابخانه هایی درشهرستان‌های دلیجان، محلات، نراق و نیم‌ور بودم. در ادامه نیز از سال ۹۲ به عنوان رئیس اداره کتابخانه های شهرستان دلیجان مشغول به خدمت هستم و طی این ۸ سال تلاش کردم جایگاه اداره کتابخانه شهرستان دلیجان را بین مردم و مسئولان ارتقاء دهم.

این فعال فرهنگی افزود: بر این اساس مشارکت فعالی در رویدادها و مناسب‌های مختلف داشتیم و تلاش کردیم تعریف جدید از فعالیت‌ها و ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی در منطقه خود ایجاد کنیم. به طوری که امروز اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دلیجان پای ثابت برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی اجتماعی در شهرستان است و ارگان‌های مختلف، از جمله سپاه، شهرداری، صدا و سیما، آموزش و پرورش و... در برنامه های خود از اداره کتابخانه های عمومی شهرستان به عنوان مشارکت کننده دعوت می‌کنند

وی در ادامه درباره طرح «تاسیس خانه هلال» نیز توضیح داد: از آنجا که طی سال‌های اخیر فعالیت‌ها و همکاری های خوبی از جمله برگزاری کلاس های آموزشی، جمع خوانی کتاب، نشست کتابخوان و مسابقات کتابخوانی را با جمعیت هلال احمر شهرستان داشتیم، پیشنهاد برپایی خانه هلال در بخشی از کتابخانه اشراق دلیجان را ارائه کردم. در ادامه بنده این طرح را در انجمن کتابخانه های شهرستان مطرح کردم که موضوع ایجاد خانه هلال در کتابخانه اشراق به صورت آزمایشی مصوب شد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان افزود: در جلسه انجمن این طرح با استقبال فرماندار و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی قرار گرفت و ایشان این پیشنهاد را مطرح کردند که این طرح را استانی برگزار کنیم و من هم با کمال میل این موضوع را پذیرفتیم. بر این اساس در شهریور سال ۱۴۰۰ و در هفته دولت خانه هلال را در کتابخانه اشراق با حضور مسئولان استانی و شهرستانی تاسیس کردیم تا در اختیار همکاران کتابدار و جمعیت هلال احمر قرار گیرد.

فهیمه لطفعلی درباره اهداف برپایی خانه هلال توضیح داد: هدف ما از تاسیس خانه هلال، انجام برنامه های مشترک فرهنگی به منظور پیشگیری و مقابله با بحران های طبیعی و غیر طبیعی داخل شهر بود. کتابخانه های عمومی به عنوان پاتوق های فرهنگی و اجتماعی مکانی مناسب برای کم کردن حوادث و بحران های طبیعی و غیر طبیعی محسوب می‌شود. بر این اساس با استفاده از ظرفیت های مشترک موجود برنامه‌هایی از جمله کلاس های آموزشی مقابله با مخاطرات طبیعی، امداد و نجات، پیشگیری در برایر زلزله و مانور زلزله را برگزار کردیم.

افزایش انگیزه کتابداران خلاق برای دیده شدن

وی افزود: همچنین در مانور ساعت صفر که با مشارکت ارگان های مهم خدماتی برگزار می‌شود، کتابخانه‌های عمومی نیز به منظور کاهش آسیب های روحی مردم، جایگاهی ثابت و حضوری فعال خواهند داشت. البته امیدواریم اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد، اما در صورت وقوع آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان با اشاره به گسترش این طرح در استان مرکزی گفت: بسیار برای ما جای خوشحالی دارد که این طرح در ادامه در ۱۱ کتابخانه اصلی در شهرستان های استان مرکزی اجرا شد و این کتابخانه ها دارای خانه هلال شدند که این موضوع باعث افتخار و ذوق زدگی ما می‌شود.

فهیمه لطفعلی  در ادامه برگزاری «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» را اقدامی ارزشمند و انگیزشی برای بروز توانایی های کتابداران خلاق دانست و گفت: در واقع برگزاری این مسابقه و دیده شدن طرح‌های خلاقانه کتابداران، انگیزه آنها را برای بروز توانایی ها و استعدادهای خود زنده نگه داشت. همچنین ثبت و اشتراک گذاری تجربیات همکاران در مناطق دیگر به ما نشان داد که چقدر کار نکرده در این طمینه وجود دارد که می‌توان با الگوبرداری آنها را مجددا پیاده سازری کرد. امیدواریم با حمایت نهاد از این طرح‌ها این روند ادامه داشته باشد.

افزایش انگیزه کتابداران خلاق برای دیده شدن

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 3 =